2007-09-23

21 gram

När man dör blir kroppen 21 gram lättare.

Har ni hört den förr?

Denna uppfattning härrör från ett (1) endaste experiment, utfört för hundra år sedan av en Dr Duncan MacDougall, som på detta sätt ville påvisa själens existens. En (1!) av patienterna i undersökningen blev just såpass mycket lättare i dödsögonblicket. Andra patienter gav andra värden, uppåt eller neråt, eller oklara siffror. Detta vore alltså en mycket enkel myt att avliva, om den nu har någon nämnvärd spridning. Har den det?

En intressant uppföljning gjordes av samme MacDougall: han avlivade hundar och mätte deras vikter i dödsögonblicket. Dessa förändrades tydligen inte ett dugg, vilket bevisade att hundar saknar själ. Sug på den.

Jag hittade beskrivningen av MacDougalls experiment i Reto Schneiders De galna experimentens bok (Fahrenheit 2006). Den boken rekommenderas, inte bara för att långtifrån alla experiment är så galna (verrückten i original) som man kan få för sig.

3 kommentarer:

Marcus sa...

Jag köpte nyligen den boken, men jag har inte läst den än. Men jag ser fram mot att läsa den, när man nu ska hinna det..

Anonym sa...

jag vet inte om alla skrönor om själens bestämda vikt!
men allt levande på vår planet och mer därtill består av energi och i all forskning har man kommit till samma slutsats nämligen att energi är helt oförstörbar den byter bara form! och tex ett medium kan ju känna av tidigare levandes energier och beskriva hur dessa människor sett ut mm. själv kan jag känna av viss energi från levande människor även om dom av en händelse skulle befinna sig på andra sidan jorden det har jag bevisligen fått känna av vid ett flertal tillfällen. och tex Estonia katastrofen det kände jag av innan media basunerade ut nyheterna till allmänheten. men det är förstås bara jag som sitter med den bevisande känslan!

Hexmaster sa...

Anonym: medier känner inte ett skit. Däremot gillar de att blanda ihop begrepp, som när "energi" används som det fysiska begreppet, eller allmänspråkliga, eller en del till.