2007-09-01

Läsarbrev: Maria Magdalena 2 m.m.

Faktoider: Maria Magdalena, Da Vinci-koden, Katharerna

Jimmy skrev:

[vet du] vart Maria Magdalena (aka Maria från Magdala) egentligen for?

Jag har inte sett någon upplysning om att hon for någonstans. Varifrån har du fått det?



...bibelns falskhet, var är kalken som skall finnas i målningen?

Det finns glas på bordet. Inte av den modell som Jesus & co nog använde, utan av den som Leonardo använde. Den Heliga Graal framställs ofta som en pampig, dyrbar kalk av ett slag som Jesus nog aldrig såg.

Tänkte bara kolla så att du förmodligen vet att Maria Magdalena va Jesus första lärjunge?

Det går inte ihop med den bibel jag känner till, Maria kommer in i berättelsen flera kapitel efter att Petrus m.fl. anslutit sig till Jesus; det står ju om "de tolv" i samma mening där hon först nämns.

Du vet kanske också att Maria Magdalena friades utav påven och katolska kyrkan för falska anklagelser angående hennes position som hora?


Ja, 1969 som jag skrivit.

Maria Magdalena va inte en prostituerad utan av kunglig ätt (Huset Ben)


Källa? (Vilken ätt hon tillhörde, att hon inte var prostituerad är ju just vad jag skriver.)

[att] citera bibeln som är den största bluffen genom tiderna får mej att bli förbannad.


Jag skriver ju även om vilka pipor Sherlock Holmes rökte, trots att han ju är en garanterat påhittad person som aldrig existerat. Blir du förbannad av det med?

Men jag tar inte ställning till om det som står i bibeln är sant eller inte, jag tar bara upp de missuppfattningar som finns om vad som står där. Om jag skulle demonstrera min uppfattning om bibeln som en sagobok i nättopp varje mening så bleve ju resultatet oläsbart, och (menar jag) tämligen ointressant. Jag skriver även om astrologi, och även om jag inte kan låta bli att avfärda dumheterna så är poängen inte om astrologi är "sann" eller inte, utan att folk missuppfattar den.

All religon grundar sig från dels Judendomen...


Att kristendomen och islam gör det känner väl alla människor till som vet något alls. Eller?

Prieuré de Sion har bevistas funnits redan på 1500talet. Verkar som jag kan fortsätta hur länge som helst. Dina felaktigheter får vi hoppas grundar sig på din egna religösa tro och därigenom blindhet.


PdS på 1500-talet, källa? Dan Brown nämner ett "pergamentmanuskript" i Bibliothèque National, det är varken äkta eller i pergament.

Jag är bekännande ateist. Man är inte kristen bara för att man konstaterar att Da Vinci-koden är påhittad. Jag accepterar allt som kan styrkas.

Det finns inget blyband i golvet i kyrkan Saint-Sulpice. Det är i mässing.


Då hade min källa (GP) fel -- hittade en länk med finfin bild, tack för tipset!
http://www.davidphenry.com/Paris/paris157.htm

Katharerna besegrades inte utan råkade ut för en av dom första förintelserna, dom utrotades.


Citerar mig själv: "Le Roy Ladurie nämner även att förhören med 94 misstänkta resulterade i fem dödsstraff". De "riktiga" katharerna, "de rena" eller vad de nu kallade sig, som gick runt och missionerade och så, de hade inga vidare odds, men för de som inte var fullblods-katharer fanns det flera straff, som "fängelse, bärande av gula kors [...], pilgrimsfärder och konfiskation av egendom".

Inga kommentarer: