2007-10-24

Den osannolika LDS-kyrkan

Mormonerna känner väl alla till? Amerikansk kyrka med säte i Salt Lake City i Utah, bröderna Herrey måtte vara de mest kända i Sverige. (Det egentliga namnet lyder oavkortat The Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints, med variationer i mängd för att skilja på de många avknoppade rörelserna. Namnet förkortats LDS som åtminstone mina ögon ideligen läser fel som "LSD".)

Men hur många vet exakt hur skruvad bakgrund denna kyrka har?

Den historiska biten, jättekort: Omkring år 600 f.Kr. (vid Jeremias tid ungefär) for en grupp israeliter över till Amerika. Där formade de en hel liten civilisation, med olika riken som höll sig med kungar och profeter, krig och annat. I ungefär tusen år skrevs deras historia ner, tror mormonerna vidare, och hamnade omsider på guldplåtar, som grävdes ner på en plats i staten New York. Där låg de fram till början av 1800-talet, då en ung man vid namn Joseph Smith genom gudomliga visioner anvisades till platsen. Han översatte (på övernaturlig väg) plåtarna till engelska, och resultatet kan än i våra dagar beskådas på varje välsorterad loppmarknad: Mormons bok.

Original-plåtarna höll han noga borta från alla nyfikna, i synnerhet de som kunde ha minsta chans att begripa sig på dem; de enda som fick se härligheten var några goda vänner utan all relevant expertkunskap, men vars underskrivna försäkringar, att plåtarna var fysiska ting och alls inga tankespöken, icke desto mindre återfinns på de inledande sidorna i varje exemplar av boken, precis som om de betydde något.

Hur kan nu någon mentalt vuxen människa undgå att inse det självklara: att Joseph Smith var en av religiös förvirring ansatt människa; som givetvis själv hade försett plåtarna (gissningsvis av mindre ädel metall) med meningslösa symboler; och att berättelserna om de förkristna emigranterna är rappakalja från början till slut; ja, det kan man fråga sig. Men det är alltså den grund varpå mormonernas kyrka vilar.

Däremot vet praktiskt taget alla att mormonerna ett tag tillämpade månggifte. Med den allmänna förkärleken för pikanta detaljer har detta helt kommit att överskugga det faktum, att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är en även med branschens mått ovanligt sinnessvag religion, åtminstone bland de som räknar anhängarna i miljoner (enl. Wikipedia 13 miljoner, varav ca 9000 i Sverige).

Därmed inte sagt att andra religioner, även långt större, vilar på nämnvärt förnuftigare grund. Men i deras fall brukar väl (?) de direkt absurda detaljerna vara någorlunda välkända.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Tokig bakgrund, ja - men faktum är att de mormoner jag känner är trevliga och öppna. Undvik de som är ute och missionerar så förstår ni vad jag menar ;)

Jag har varit på fester där det har druckits rejält och min vän satt med och drack coke light och hade lika roligt som alla vi andra fylltrattar - inga synpunkter alls på vad vi gjorde. För de som inte vet det har mormonerna en strikt "icke drog kultur" där de undviker bl.a. nikotin, koffein och alkohol fullständigt - nu undrar ni inte längre varför jag inte konverterade.

Kompisen hon släpade med mig till föräldrarhemmet till de berömda bröderna. Bara en och föräldrarna var hemma. Vi blev bjudna på glass och de visade sig vara riktigt trevliga.

MVH

Hans

Hexmaster sa...

Att trevliga människor återfinns i knäppa religioner är absolut ingen motsägelse. För åtminstone mormonerna och Jehovas vittnen talar även mina erfarenheter snarare för att det skulle vara regel, för jag har ännu inte stött på några som inte varit synnerligen sympatiska på alla sätt. Åtminstone så länge man undviker att prata religion.

Poängen med detta lilla inlägg var naturligtvis inte att "avslöja" något fördolt fuffens eller svartmåla i största allmänhet; bara att påpeka, att även fullständigt o-hemliga uppgifter om dem innehåller sådana orimligheter. (Mormons bok finns på nätet, t.ex.) Inte som åtminstone en annan lära som jag ska be att få återkomma till. ;-)

Line sa...

Anonym: Efter glassen, pan-pizzan och innebandyn börjar de så smått smyga in sig under huden. Nu vet jag inte hur länge du kände dessa mormoner, men min erfarenhet upphörde när de började ge mig deras böcker och prata Joseph lite för mycket sa jag upp bekantskapen.

Trevliga men lite för beräknande för min smak alltså!

Anonym sa...

Du skulle nästan ta med lite om hur den famösa "översättningen" gick till rent praktiskt. Det är heller ingen hemlighet, och mormonerna själva bekräftar att det gick till ungefär på följande sätt:

http://www.lds-mormon.com/transltn.shtml

Joseph Smith stoppade en speciell "siarsten" i en hatt, och sedan stoppade han ansiktet i hatten så att det helt täcktes. Tydligen var det viktigt att det var helt mörkt för hans ögon, annars fungerade inte siarstenen. Därefter dikterade han "översättningen" för sina "skrivare". I något fall fanns "guldplattorna" i alla fall i närheten, men oftare var de inte ens i samma rum.

I vilket fall kan Smith inte ha sett dem medan han "översatte". Men det är klart, de visades ju för honom (i färdigöversatt form) i siarstenen i hatten.

Man upphör aldrig förundras.

-Engan (från Skalman)

Anonym sa...

Nu kommer ju en viktig detalj hur vet du om en personen är mormon eller inte om personen inte säger det? Ett enkelt svar på den frågan är NEJ det vet du inte. Det finns medlemmar som inte skriker ut det, behandlar någon dem annorlunda en någon annan NEJ. Men om de visste det kanske de skulle ha gjort det. Varför jo helt enkelt förutfattade meningar. Så nu måste du förstå det finns alltid knäppa människor var som helst så dra inte förhatade meningar bara för att hon är mormon är hon knäpp troligtvis hade hon varit lika knäpp om inte knäppare om hon inte varit medlem. Så kära läsare glöm inte DÖM INTE VARANDRA oavsett mormon,protestan, svart, vit,grön eller blå för det är vem personen är som spelar roll!!!!!!! Vänliga hälsningar flickan men de gröna ögonen

Lena Synnerholm sa...

Är det någon som hävdat, att mormoner nödvändigtvis är knäppa? Jag tror inte någon påstått det. Att vara omogen är inte samma sak, som att vara knäpp. Dessutom tror jag inte, att man behöver vara omogen, för att tro på det mormornerna lär. Man behöver nog bara vara godtrogen, eller okunnig på området. Dessutom finns det ett ordspråk, som säger ”välden vill bedragas”...

Anonym sa...

Har man inte sett South parks avsnitt om mormoner så rekommenderas det: http://www.southparkstudios.se/full-episodes/s07e12-all-about-mormons

Micke D sa...

Angående guldplattorna så var det en ängel vid namn Moroni (!) som berättade var de fanns, och att det också fanns ett par siarstenar på samma plats. Dessa siarstenar fäste Smith i glasögonbågar och kunde sedan med dessa specialglasögon på sig översätta från guldplattorna.

Anonym sa...

Denna sida var en av de roligaste jag läst om mormoner sen jag själv blev medlem. Detta med siarsten gillar jag. Idag har vi var sin liknande typ mobil där vi får ta emot allsköns sms och messenger meddelanden precis som av en siarsten eller hur? Och det är också svårt att läsa texterna tydligt i solljus så visst kan man lägga sin mobil i en hatt om man vill när man är ute. Haha. Många tror ju på att profeterna i GT har funnits och på deras uppenbarelser men de hade ju också tillgång till dessa verktyg. Ingenting är nytt under solen och vi har inte kommit så långt i vår jordiska teknik som Gud men vi är på god väg tror jag. Vi kan inte ens föreställa oss vad våra barnbarn och senare generationer kommer att få uppleva och i skrifterna står att alla ska kunna se Gud tydl samtidigt och det kunde ingen förstå förr men det gör vi idag tack vare televisionen och zoom mm. Tittar man upp mot rymden och ser alla stjärnor som ofta är galaxer och att allting roterar i viss ordning så är det ju inte så konstigt att man förstår att det finns en bakgrund till allting och en början. Förresten har jag sett South Park versionen om mormonerna och jag tyckte den var jättekul och vad jag skrattade. Jag kommer nog inte att skriva något mer just här utan kom in av en slump på denna sida men kunde inte låta bli att skriva detta ändå.