2007-10-04

Mer om släktforskning & rasbiologi

Inlägget Valloner den 29 september (om hur folk förklarat mörkt hår och hy med vallonskt påbrå, hellre än att misstänka tattare o.dyl. i släkten) påminde om en sak jag hörde för länge sedan, på Tjörn som jag kommer ifrån.

Det sades, att en viss del av ön hyste en större andel mörkhåriga personer än resten. Detta hade en riktigt spännande förklaring: På 1500-talet besegrades den spanska armadan av den engelska flottan. Hårt väder drev spanjorerna norrut, och tvingade dem att runda Skottland på sin väg hem. Åtminstone ett fartyg - sades det - hade drivit ända till den svenska västkusten, där de uppenbarligen stannat och gjort sig hemmastadda, eftersom man än idag kan se deras mörkögda ätteläggar i trakten ifråga.

Denna lätt ihågkomna berättelse tappade något i fräschör när jag fick höra liknande historier från annat håll. Men det var först när jag skrev om hur man tagit till valloner för att förklara mörka drag i släkten som jag kom på vad som kan ha legat bakom - egentligen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Liknande myt jag hört: att folket i vissa delar av södra Dalarna skulle vara turkar eller balkaner som följde med Karl XII. Det eftersom de hade pösiga byxor, konstig klädstil, och var korta och mörka.

Lena Synnerholm sa...

Felet med rasbiologi som den här, är att man kraftigt överskattar effekten, av en invandring för länge sedan. Jag råkar känna till ett verkligt fall, som finns historiskt belagt. När Haiti gjorde sej självständigt från Frankrike, kördes alla ”vita” man kom åt iväg. Undantaget var ett gäng polska soldater, som tidigare deserterat. Dom byggde sej en by på hög höjd, där deras ättlingar lever än idag. (Om den inte blivit förstörd nyligen, förstås.) Ser ättlingarna ut som typiska polacker? Absolut inte! En del har ett synligt europeiskt påbrå, men dom flesta ser ut som typiska afrikaner. Polacker är dom förstås inte längre, i någon vettig mening. Som alla andra talar dom haitiska, ett franskbaserat kreolspråk. Dom vet att vissa av deras förfäder, en gång kom från ett främmande land. Men vad det landet var för något, har dom knappt en aning om. Så går det när folk med väldigt annorlunda utseende, slår sej ner på en viss plats. Deras gener späs alltså ut med tiden, så att dom till slut inte märks.