2007-11-13

Chaplin och Hitler

Det här visste ni nog inte:
  • Charlie Chaplin föddes den 16 april 1889.
  • Adolf Hitler föddes den 20 april 1889.
Så utöver ev. porträttlikhet så var de alltså helt jämngamla, så när som på fyra dagar. Däremot åldrades Hitler fortare, särskilt mot slutet; därtill bidrog hårt arbete, ständiga motgångar, och säkert även doktor Morells mystiska preparat.

"Eventuell" porträttlikhet -- för när det gäller just Hitler så verkar den där mustaschen räcka långt:

Kusligt porträttlik är man om man spelar Hitler. Kritiker och journalister skriver i alla fall ofta så om skådespelare som föreställer Hitler på film eller teater. Det verkar egentligen inte spela någon roll hur man ser ut, det har ingen betydelse om man som Lasse Beischer i Teater Hallands uppsättning av Hitlers bordssamtal bara använde en lösmustasch, eller som jag i pjäsen om Albert Speer på Göteborgs stadsteater var ordentligt förändrad. Vi beskrevs bägge av recensenter som kusligt porträttlika.
- Henric Holmberg i Göteborgs-Posten, 1 februari 2005


Å andra sidan räcker det som synes att plocka bort just den detaljen för att en av historiens mest välkända nunor plötsligt skall bli så anonym som tänkas kan.

1 kommentar:

Lena Synnerholm sa...

I verkligheten hade Adolf mustasch, under hela sitt vuxna liv. Fast den hade förstås lite olika utformningar. Han ska ha börjat med tangorabatt, redan i övre tonåren. Min mentala bild av hans utseende, har inte så mycket med mustaschen att göra. (Den var ändå rätt vanlig då.) Ålder spelar inte heller så stor roll, i alla fal inte efter fem. Skulle jag få se en bra bild på honom som barn, skulle jag känna igen honom direkt. Å andra sidan undrar jag, om han verkligen arbetade så hårt. Jag har i alla fall för mej, att han var en latmask.