2008-03-13

Dagen D + 1

...Så vart det avklarat. Tror hemsidan gick och lade sig vid tio-snåret? (Not, eftersom jag lagt flera av bilderna i denna blogg på samma server så kan det ställa till det här med.) Det är inte ett trick för att få folk att köpa boken. Faktiskt... [ Och nu är den igång igen. ]

Av all uppmärksamhet, nuvarande som kommande, som tidningar och radio ger bok & förf., så vill jag särskilt framhålla den Stockholms-tidning som angav undertiteln "Försanthållna sanningar, osanningar, halvsanningar och missuppfattningar" - alltså ett ord för mycket. Ser ni vilket?

Avisen ifråga är åtminstone i gott sällskap, för just undertiteln är det fler som missat, i själva branschen. (Ids inte kolla om Knugliga biblioteket fixat stavfelet i Libris. Å andra sidan är det ju inte så lite tankeväckande, i just detta sammanhang.)

4 kommentarer:

io sa...

hehe - ja, de garderar sig mot allt! Försanthållna sanningar var ju jättebra!

Anonym sa...

Eftersom jag inte bara är bloggare, utan bibliotekarie också, kastade jag mig över Libris för att kolla, och tyvärr, titeln är fortfarande felstavad. Vilken bra sida! (faktoider.nu). Och bra skrivet om Richard III (mitt favoritämne). Tyvärr leder väl de som håller honom som skurk just nu (Alison Weir, t ex).

Hexmaster sa...

Kort: "försanthållna sanningar" bleve mycket bok; Libris felstavning är så mycket QED att det är rent underbart; tackar; och att R3 blivit skurk på nytt visste jag inte, men historia går ju, som många andra ämnen, i vågor - man kan alltid vänta på nästa. :-)

Alison Weir m.fl. skall kontrolleras. Tack för tipset.

Uppdaterat: Har kollat, här recenseras Weir i Times Literary Supplement:

"Weir makes great claims both for the originality of her research and for the revelations that emerge from it. [...] Within a very few pages, it is apparent that what Weir lacks above all else is precisely that discrimination in the use of evidence that sets the professional apart from the amateur historian. [...] University librarians should not allow it within a hundred miles of an undergraduate readership."

Är AW en brittisk Herman Lindqvist? Finns något tyngre exempel på en R3=skurk-anhängare?

Unknown sa...

Läste precis uppslaget om boken i kulturdelen av dagens SvD. Kul! Ser fram emot att läsa och sprida den till vänner och familj :)