2008-05-19

Svar på lördagsfrågan: Himmlers blommor

Så fort jag fick syn på den här bilden insåg jag att jag var tvungen att ta reda på vad som pågick. Som så ofta visade sig svaret vara intressantare än man kunde tro.

Vid koncentrationslägret Dachau började man 1938 med biodynamisk odling av medicinalväxter. Syftet var på sikt att Riket skulle bli självförsörjande på läkemedel. Det var, som jag förstår av Anders svar att han visste, dessa odlingar som Himmler inspekterade.


Dachau Concentration Camp Memorial Site: Memorials in the Vicinity
Wikipedia (ty.): Weleda (Unternehmen)

Min inte helt allvarliga kommentar om att göra bensin av smörblommor hade ändå verklighetsgrund. Himmler hade nämligen fått för sig att prima drivmedel gick att framställa ur granrötter. Albert Speer beskriver detta och en hel del annat i sin Slavstaten. (Man kan misstänka honom för att förstora andras fel och förminska sina egna, men om detta är en genuin osanning bleve jag rätt förvånad.)

Inga kommentarer: