2008-07-16

Ullevi 1985

Sommaren 1985 uppträdde Bruce Springsteen i Göteborg, vilket blivit ihågkommet av två inte helt o-relaterade anledningar: dels att det var en musikalisk fullträff (vilket påminner om kommentars-tråden till inlägget Sinatra i Finspång), dels att Ullevi efteråt fick repareras.

Nu är frågan: hur stora var skadorna?

Jag har tagit del av påståendet, att arenan var minuter från att kollapsa. Kan det verkligen stämma? Eller är det (som jag tror tills motsatsen bevisats) en överdrift så kraftig att den inte ens ligger i närheten av verkligheten?

2 kommentarer:

Robert Lundkvist sa...

Vet inte hur stora skadorna var, men en av mina gästföreläsare i en kurs jag läst på LTU var djupt involverad i renoveringsprojektet. Han berättade att läktarna uppenbarligen skulle ha kommit i självsvängning när i princip alla på läktarna hoppade i takt samtidigt, något som tydligen skulle ha observerats. Till saken hör även att hela stan ligger ovanpå 50 m lera och lera har inte de bästa egenskaperna mot sådana rörelser.

Hexmaster sa...

(LTU = Luleå Tekniska Universitet)

"Observerad självsvängning" låter abstrakt, men jag antar att det är något i stil med det man ser i slutet (efter ca 40 s) av följande klipp, där supportrar till Eintracht Frankfurt gästar Brøndby Stadion (tipstack till kamelen på Skalman):

http://www.youtube.com/watch?v=N10r3uuRaZk

Om jag gjorde en sådan observation, skulle jag inte fundera närmare på huruvida underlaget utgörs av lera, mylla, eller urberg. :-)

För frågans (hur nära var Katastrofen?) skull vore det mkt intressant att höra mer...