2008-08-19

Den "kastade" medaljen

Av det allra första jag hörde om det, så fick jag intrycket av en barnslig reaktion hos en extremt dålig förlorare. När jag senare såg bilderna, förstod jag att jag fått åtminstone den detaljen fel: han slänger inte medaljen i vredesmod, utan lägger helt enkelt ner den. (Jag lämnar gärna det idrottsliga därhän eftersom jag inte kan ämnet.)

Ur faktoid-teoretisk synpunkt är detta riktigt intressant: Om det varit en händelse, som varken jag eller folk kring mig haft intresse av att studera närmare, så hade det förstnämnda intrycket givetvis blivit det bestående. Så lätt är det för en myt att uppstå.

Abrahamian, who came third in the 84kg Greco-Roman category, dumped his medal on the floor after receiving it and strode off in protest. He was furious at a controversial penalty call in his semi-final.
- BBC: Wrestler stripped of bronze medal

Ovanstående torde vara ett typiskt exempel på vad den genomsnittlige OS-bevakaren får reda på om Abrahamians medalj. Nog ligger den närmare mitt första intryck än det som sedermera rapporterats i svenska medier.

2 kommentarer:

Tore Kullgren sa...

Apropå svenska flaggor:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=818028

Dagens Nyheter idag om flaggan på Kastellet i Stockholms hamn.

Halvsanningen i detta fall är, enligt artikeln, att en flaggan skulle vara en officiell signal från stat till medborgare för att fred råder i landet. Det kan samtidigt kännas ironiskt att den instiftades i en tid då Sverige låg i krig nästan oavbrutet.

Hexmaster sa...

Halvsanning vet jag inte, det är väl inte sant alls? Om Gotland blev intaget, skulle man sluta flagga på kastellet då..?

Men jag har aldrig hört vare sig uppfattningen eller facit. Vore intressant att höra hur vanlig den är. Månne en Stockholms-grej?