2008-09-09

Errata

Här är min: Fel i boken Faktoider
(Och om man hittat något specifikt misstänkt, så går man in på artikeln ifråga, för att se om jag ändrat sedan dess.)

Här är Peter Englunds: Rättelser

Detta borde vara en självklarhet, att som skribent av faktaböcker ha en hemsida där man offentliggör funna fel. Men det verkar snarare vara undantag än regel. Otroligt?

För att ta ett exempel, så har jag inte hittat något motsvarande på Bill Brysons officiella hemsida, trots att det inte saknas material - såväl från hans förvisso utomordentliga Kortfattad historik över nästan allting som de tidigare Notes from a small island och Made in America, där redan de fel jag känner igen direkt är lite fler än vad som skulle kännas OK.

Inte heller David Bodanis verkar ha någon. Nu är det ett tag sedan jag läste E = mc² (Elektricitet orkade jag inte med), på den tiden hade jag inte fullt lika skarpa källkritiska glasögon som idag, men jag har ett minne av en uppsjö med fakta av just den typ som ofta lider svårt av att granskas.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Läste nyss om "Kortfattad historik".. bra bok, men väldigt mycket onödiga småfel. Vissa av dem kan nog ha smugit sig in vid översättning, men mycket lär varit där i originalet också. Bryson borde definitivt ha material till en diger lista errata.

Hexmaster sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hexmaster sa...

Vissa smög sig in i översättningen - det svenska förlaget har en diger lista :-) - och andra var där i original. Det mest pinsamma jag själv sett var när han skriver fel om negativa tiopotenser; t.ex. skulle tio upphöjt till minus två vara en tusendel, när facit är en hundradel (sid 23, fotnot). Sådana fel GÖR man bara inte. Varken förf., översättare eller korrläsare.