2008-10-03

Tjorust-Telegrafen

1999-2004 drev jag en tämligen regelbundet uppdaterad hemsida (som bloggar kallades på den tiden) där jag lade ut telegram á la Grönköping från den fiktiva ö-kommunen Tjorust. Förebilderna utgjordes av de faktiska ö-kommunerna Tjörn och Orust. Eftersom jag ett tag var ansvarig för båda kommunernas hemsidor så hade jag å tjänstens vägnar tagit del av stora mängder debatter, bypolitik, långbänkar, och andra egendomligheter som frodas överallt där människor finns. Hemsidan blev en sorts ventil. Någon marknadsföring var därför inte aktuell, mer än att jag tipsade några bekanta som jag trodde skulle uppskatta det hela. Det här var min grej.

Härligheten finns fortfarande att beskåda här: Tjorust-Telegrafen

Redan våren 2000 hade jag funderingar på att lägga av; "allt som kan skrivas är nu skrivet", för att parafrasera en faktoid (denna). Då uppmärksammade en karikerad politiker det hela - en tjänsteman som gör narr av dem på detta viset, det kunde inte gå för sig. Tyckte han. Varpå pressen, givetvis, hakade på. Och med uppmärksamhet och lokalt kändisskap rentav så återkom inspirationen.

2004 lade jag av för gott, främst eftersom jag fann faktoiderna ofantligt mycket intressantare.

Inga kommentarer: