2009-06-24

Mytjägaren

Tillsammans med författaren och mytjägaren Peter Olausson letar programledaren Tobias Svanelid efter folkliga missförstånd, faktoider och myter.
I Mytjägarna hör du om ättestupor och kokta grodor, om guldfiskars minne och Hamlets dödskalle, om Einsteins tankspriddhet och vitmossa, om Marie Antoinettes kakor och Karl XII:s kåldolmar och mycket, mycket annat!
- Sveriges Radio P1: Mytjägarna

Programmet sänds åtta torsdagar med premiär nu imorgon. Tiderna är 05:35 samt, tack och lov, 20:50. Och så finns varje program på webben under 30 dagar. Varje program utgörs av ca tio minuters avspänt snack om myter inom ett visst område, det första handlar om historia. Förhoppningsvis förekommer inga alltför präktiga grodor.

Namnet anspelar kanske, kanske inte - jag var inte med om att ta fram det - på Mythbusters. Jag har sett den titeln översatt ett par gånger. Gissningsvis är sannolikheten för förväxling trots allt liten.

5 kommentarer:

Engan sa...

Coolt, grattis till mediediversifieringen! TV nästa?

Kurt sa...

Men det är konstigt att SR ALLTID skall ta så lång tid på sig att ordna poddflöden till nya program, ofta kan det ta över en vecka. Ingen skulle acceptera att det blev tyst i etern ens några minuter, men distributions på nätet har de fortfarande inte förstått är lika viktigt.

devadatta sa...

Jag såg att "Einsteins tankspriddhet" kommer tas upp. Kommer även myten om att hans fru var med och skapade relativitetsteorin tas upp?

Hexmaster sa...

Mileva Maric tror jag inte att jag nämnde, nej. Programmen spelades in i följd för tre veckor sedan så det är inte så lätt att komma ihåg alla detaljer...

Som faktoid är den prima, med såväl feministisk som slavisk slagsida (om nu något kan ha flera slagsidor) som kan fördunkla omdömen.

Lena Synnerholm sa...

Jag kan tänka mej, att hon fungerade som bollplank. Om hon gjorde mer än så, vet jag inte om man listat ut.