2010-10-21

Fallet med den självlysande handen

Häromdagen tog jag upp Seanser, spiritister och lurendrejeri, om ämnet i stort och några avslöjade fysiska medier, i synnerhet Anders Åkesson som åkte dit häromveckan. Detta är den hetaste frågan i det vidskepliga Sverige just nu. Här är hans egen berättelse.

Det fel jag gjorde var att jag utan någon annans vetskap förde in en självlysande lerklump inlindad i en trasig strumpa på en offentlig demo. Jag har vid konfrontation per telefon erkänt för personen i fråga att jag har gjort ovan nämnda handling. Vid detta erkännande har jag även berättat att jag medvetet format leran över min egen hand och stäckt ut den i seansrummet. Jag har alltså vid några få tillfällen klarat att lirka loss min ena hand från de buntband som jag sitter fast i stolen med, och det är då jag lyckats åstadkomma ovan nämnda handling. Övriga fysiska fenomen genom åren har varit helt och hållet andevärldens.

- Anders Åkesson förklarar på forumet Det Andliga Sverige (hela texten längre ner i denna bloggpost)

Det var alltså frågan om en av de händer som en fascinerad deltagare beskriver här, från en fysisk seans med Anders Åkesson i februari 2010. (Åkesson skriver att han endast fuskat det senaste halvåret, jag tar mig friheten att avrunda uppåt.)

... under sången kommer det som vi kallar "kärlekens ljus" som är en självlysande boll som far runt högt upp i luften under några minuter, fem minuter c:a. Vi antar att de laddade ljuset ifrån våra ljusplattor till denna boll.
Efter en liten stund har jag en barnhand som tar mig på mitt knä och knackar lite vänligt, jag förmedlar vikten av att alla sitter still nu när vi har materialisationer ute och förbereder dem på att de kan känna händer på sig. Alla i cirkeln blir tagna på av ande händer och vad vi kunde räkna ihop så var det minst 5 händer samtidigt, 2 barnhänder, 2 vuxenhänder och en jättehand, stor som ett dasslock, på mitt huvud!

- Egna steg: Fysisk seans med ektoplasma och Anders Åkesson

En liten positiv överraskning för mig är att Åkesson verkligen erkänner, och inte försöker att skylla ifrån sig med någon desperat idiot-förklaring. Som när Colin Fry förklarade att det inte var "han" som fuskade på sin seans 1992, utan att han var besatt av en jordande som gjorde det. Åkesson erkänner att han inte var i trans, att han tog sig loss från den stol där mediet, som det framställs, ska sitta fastspänd under hela seansen, och att han smugglade in ett föremål som deltagarna fick intryck var en manifestation från andevärlden.

Han erkänner även en del som han inte blivit överbevisad om: "det senaste halvåret har jag märkt att jag inte varit i trans hela tiden". Visst står han fast vid att alla andra fenomen varit äkta, men ni ska veta att detta är ändå en relativt god ursäkt från ett avslöjat medium. Ett av de finaste citaten kommer från erkännandet på telefon: "En del trolleritrick får kanske finnas med där för att folk ska ha nyfikenhet på det".

Javisst. Det visste vi väl. Vi som inte tror på fenomenet, alltså.

Reaktionerna från de troende (som tror på andevärlden m.m.) varierar, och verkar ha blivit polariserad - åtminstone beträffande de som alls deltar i debatten. En del är fly förbannade, även för att Åkesson missbrukat deras förtroende och pengar; jo, många som skriver är hans lärjungar, som deltagit i seanser för riktpris 3900:- (det var avgiften på den helgkurs där han blev avslöjad) eller tagit certifieringar för priser jag inte känner till. Om och när Åkesson börjar betala tillbaka ska bli intressant att se.

En särskilt intressant omständighet är att Åkesson hade många syrligheter till övers för fuskande medier. Även på teoridelen (som de kör med) före den faktiska fysiska seansen där han avslöjades.

Andra vill inte döma Åkesson för det han gjort. (Hemmasnickrad psykologisk fundering: Det aktuella mediet får representera hela den mediala branschen som de vill ta i försvar, även när bevisen för är synnerligen klena och bevisen mot överväldigande.) Utan tvivel kommer han att kunna fortsätta sin karriär, åtminstone om ett litet tag.

Åter andra kritiserar de "kärleksfulla" för att vara ryggradslösa, kravlösa och lättlurade, att de försöker dra fokus från huvudfrågan genom att anklaga de dömande för kärlekslöshet - det är väldigt mycket kärlek i den andliga världen, åtminstone prat om det.

Det ska även nämnas att många troende inte hade mycket eller något alls till övers för fenomenet även före Åkessons handgrepp:

Återigen har vi alltså fått se att när den s.k. kraften sviker kommer bluffarna. Helene Duncans linne och ostdukar är bara ett exempel, ett annat är Colin Fry som förlorade kraften och övermannades av låga entiteter. När ska listan över bluffande fysiska medier upphöra? Förmodligen först när alla inser att fysiska seanser bara är trolleritrick för att upprätthålla illusionen om något fantastiskt underbart vilket bara är förunnat ett fåtal att behärska. Som det hittills ser ut, "kunskapen" finns bara hos dem vars samvete är rymligt, mycket rymligt.

- Elisabeth Lannge, medium, manar till självkritik (länk)

Och så håller det på. De intressanta frågorna är psykologiska, vilket de också varit hela tiden. Teknikerna för att ge intryck av andekontakter på en fysisk seans har varit kända i generationer.


Appendix

Eftersom "källtexterna" ändå lagts ut på diverse ställen kan jag ta med dem här med.

Först Anders Åkesson:

Min förklaring till den senaste tidens skriverier om mig.

Detta har hänt.

Jag har sedan ganska lång tid tillbaka suttit för fysiskt mediumskap, och det senaste halvåret har jag märkt att jag inte varit i trans hela tiden. Jag har med andra ord stundtals under seanserna kommit tillbaka från transen. I början kändes detta fullt OK, och jag accepterade det som skedde. Men med tiden så har jag känt mig mer och mer frustrerad över att det inte hände några fysiska fenomen under dessa stunder. En rädsla för att det inte skulle hända mer saker, började växa inombords hos mig. Denna rädsla har sedan i sin tur gnagt mer och mer, vilket till slut ledde till att jag tappade tilliten till att det skulle vara på detta viset, och med min egen vilja ville jag för mycket med mina sittningar.

Det fel jag gjorde var att jag utan någon annans vetskap förde in en självlysande lerklump inlindad i en trasig strumpa på en offentlig demo. Jag har vid konfrontation per telefon erkänt för personen i fråga att jag har gjort ovan nämnda handling. Vid detta erkännande har jag även berättat att jag medvetet format leran över min egen hand och stäckt ut den i seansrummet. Jag har alltså vid några få tillfällen klarat att lirka loss min ena hand från de buntband som jag sitter fast i stolen med, och det är då jag lyckats åstadkomma ovan nämnda handling. Övriga fysiska fenomen genom åren har varit helt och hållet andevärldens.

Jag har har förståelse för att folk blir besvikna på mig med anledning av det som skett. Jag är också medveten om att många människor nu ifrågasätter min trovärdighet och mitt fysiska mediumskap och det som skett under de fysiska seanser/cirklar.

Med dessa rader ber jag min hustru, alla kollegor, vänner och elever och andra som blivit involverade i denna historia om ursäkt för den skada jag har åsamkat er.

Under femton års tid har jag dedikerat mitt liv åt medialt arbete, och jag kommer nu under den närmsta tiden att bearbeta det som hänt och återskapa tilliten till både mig själv, andevärlden och det samarbete vi genom åren tillsammans har byggt upp. Min mänskliga sida har lärt mig oerhört mycket, och jag vet nu, mer än någonsin hur jag fortsättningsvis vill arbeta med och för andevärlden. I total sanning.


Sedan svaret från Per Ola och Anette, de som avslöjade Åkesson:

Jag och Anette har nu läst Anders förklaring till det inträffade och för oss är det en lättnad att han nu erkänner sin handling, att han fuskat. Vi lägger just nu inga värderingar i varför och inte heller inte till bakgrunden som Anders väljer att berätta. På inspelningen vi har så erkänner Anders just att han tagit in den självlysande häftmassan och att det är han som använt den självlysande massan runt sin hand och att han sedan varit ute ur kabinettet, d v s att det inte är andevärlden som gör handen.

Anders har på inspelningen inte erkänt fusk med något annat specifikt fysiskt fenomen utan gör bara antydningar och nämner, och nu citerar vi från inspelningen; "allt är inte fusk" och vidare citat; "en del trolleritrick får kanske finnas med där för att folk ska ha nyfikenheten på det" och så vidare.

Många har spekulerat och vi har hittills valt att avstå för att vi ville höra sanningen från Anders själv. Men vi tänker drifta oss till ett par funderingar nu så här när Anders väl svarat. Anders säger sig ha sagt hela sanningen och därför känns det inte bra att följande frågor hänger i luften.

Anders skriver att han är loss från stolen och att han inte är i trans. Vem är det då som pratar med Anders mun under seansen när han är vaken? Om det inte är andevärlden så är det ju Anders som vi ser det, vem viftar med trumpeterna i luften, vem gör materia genom materia och alla andra fysiska fenomen när han inte är i trans? För i trans ska det vara andevärlden som gör fenomenen men han är ju inte i trans skriver han...Det finns förstås fler frågor att ställa om exempelvis kärlekens ljus som påminner om självlysande häftmassa och som rör sig strax utanför kabinettet och vi undrar vem som skriver "Simon, Puss Puss" på brädet med mjöl när Anders inte är i trans? Och så vidare... men det verkar som vi får leva med att inte få svar på alla dessa frågor. Jag är rädd att spekulationerna därför kommer att fortsätta vilket är väldigt tråkigt. Jag hoppades på att få allt utrett. Det känns inte bra helt enkelt...

Som sagt, Anders erkänner i sitt brev det han erkänt på inspelningen och även om jag tycker att det finns sådant som pekar på att det finns mer att grunna över, så är det bara indicier och eftersom Anders väljer att skriva som han gör, så överlåter vi till alla var och en, efter bästa förmåga att använda sin logik och sin känsla i det här till andra att begrunda.

När vi skriver detta vet vi inte hur alla som läser detta kommer att reagera. Säkert finns det en del tyckande på alla håll medan andra nöjer sig. Vi kan idag inte säga om vi själva känner oss nöjda eller inte, utan behöver tid på oss för att smälta Anders brev, händelsen, alla skriverier om oss och Anders. Vad vi vill säga är att Anders brev påverkar vårt framtida agerande. Dock vet vi ännu inte i vilken riktning. När det gäller vårt eget arbete inom det mediala fortsätter vi, stärkta av denna händelse, att arbeta än mer för seriositet och öppenhet, och med med vissheten hur viktigt det är att aldrig svika den inställningen

Varma hälsningar

Per Ola & Anette


Här är även den första texten som Per Ola och Anette lade ut på sin hemsida www.loveit.se, den togs senare bort men finns bevarad bl.a. här.

För kännedom

Allt samarbete och samröre med Anders Åkesson avbryts härmed med omedelbar verkan. Vi är arga, ledsna och oerhört besvikna då vi upptäckt att Anders på den fysiska seansen här i Ystad den 9 oktober 2010 fuskat. I seansen hände fysiska fenomen som Anders själv producerade. Anders har konfronterats av oss och erkänt fusket. Vi på Love it ställer på inga villkor upp på sådant beteende. Anders har inte bara svikit oss, sina elever och kollegor, han har även svikit vänner, sin mentor Iris Hall och andra i andevärlden med det här. Skeptiker och belackare får nu vatten på sin kvarn vilket är förfärligt ledsamt. Andevärlden existerar och det tänker vi på Love it (och andra med oss) fortsätta arbeta för att bevisa.

Vi har fotograferat det material Anders använt i fusket. Vidare finns Anders erkännande inspelat från det telefonsamtal som ägde rum oss emellan den 13 oktober. Samtal och bilder har spelats upp och visats för några få personer som bevis på att det inte är vi eller någon annan som försöker smutskasta Anders och hans arbete. Det har han nämligen klarat alldeles utmärkt själv anser vi!

Vi förstår att detta är tråkiga nyheter för alla - i det här finns inga vinnare. Men vi går nu vidare, stärkta än mer att göra ett bra arbete.

Hälsningar
Per Ola & Anette

2010.10.17
Förtydligande; Det pågår just nu en massa spekulationer på olika forum och några vänder sin ilska mot oss. Vi pekas av några ut som syndabockarna och man väljer att bortse från det som faktiskt är verkligt och sant. Vi påstår inte att allt Anders gjort i denna och tidigare seanser är fusk, för det vet vi inte. Vi tror inte att det är så, men vi vet som sagt inte hela omfattningen. Det vi vet är att minst ett fysiskt fenomen är fusk vilket Anders också bekräftat och det räcker. Vi ber alla att besinna sin ilska för att se klart i den här situationen. Återigen, det finns ingen vinnare i det här, ingen. Att veta exakt hur man ska agera i sådana här situationer är omöjligt att veta på förhand. Kanske är det bästa nu att Anders som startat allt tar bladet från munnen, så slipper alla spekulera i vad som hänt och vad som finns på inspelningen och fotona.

1 kommentar:

Unknown sa...

Dessvärre, Åkesson e rökt för min del :/