2010-10-23

Lördagsfråga


Jag tänkte ut en ledtråd, men då blev det för lätt. Åtminstone för er.

6 kommentarer:

pazuzu sa...

Röd:
Röda torget
Pokemon fanns i röd och blå version
Omaha Beach delades in i sektorer, en hette Easy Red
Clowner har röda näsor (OK den var dålig)

Hexmaster sa...

QED. :-D

Associationen till D-dagen var fin. Kan inte bestämma mig för om den rentav var bättre än den jag tänkte på.

Clown-kopplingen får du underkänt på. Det är mycket rakare.

Anonym sa...

Om jag inte minns fel så det inte clownen som är kopplingen utan cykeln som heter Red. Från den tidiga Pixarproduktionen Red's dream.

/magnus

pazuzu sa...

Som älskare av Pixars filmer måste jag erkänna
mitt totala misslyckande. Red's dream finns att beskåda på
http://www.squidoo.com/pixar-short-films#module99586321

pazuzu sa...

För övrigt avser nog Hexmaster Big Red One,
USA:s första infanteridivision som varit med sedan
1917 och bland annat deltog i invasionen i Normandie.

Hexmaster sa...

Så, då var den i hamn.

Bilden från den 6 juni är tagen ombord på en s.k. LCVP tillhörig USS Samuel Chase, soldaterna vi ser är med i kompani E, 2. bataljonen, 16. infanteriregementet i 1. infanteridivisionen, Big Red One. (Fotografiet tillskrivs ibland Robert Capa vilket är fel, han tog flera prima bilder under landstigningen men inte denna.)

Jag vet inte om Pokémon-skärmen är från Blue eller Red. Inte för att det spelar någon roll.