2011-02-24

Ser ni björnen?


Toblerone skapades 1908 av Theodor Tobler och Emil Baumann i schweiziska Bern. Utöver att vara en blandning av choklad, honung, mandel m.m. så hade den även från början sin triangulära form – som landets berömda alptopp Matterhorn (på gränsen till Italien). På bilden dess norra och östra sidor. Det går nog att få en perfekt passform om man letar lite mer än vad jag gjorde här.


Nog så enkelt. Ett klurigare dolt budskap, som kanske även de mest erfarna chokladätarna bland er missat, är det som syftar på födelsestaden. Namnet Bern är gammalt och, som så ofta när det gäller gamla städer, av osäkert ursprung. Kanske efter ett keltiskt *berna, "klyfta"? Eller en justerad form av Verona, med någon koppling till den italienska staden? Fast i folketymologin är det mycket enklare: där kommer Bern naturligtvis från Bär, "björn". Det är därför staden förknippats med björnar, fått en vapensköld med en björn, och så vidare. Vilket förresten påminner om Berlin, som nog inte heller fått sitt namn efter en björn, annat än i folketymologin.

Och när varumärket togs fram så var det Bern-björnen man smög in.


Där är den ju. Tänk att den varit där hela tiden.


Detta inslag har naturligtvis inte sponsrats det allra minsta.

4 kommentarer:

Creutz sa...

Ha! Det var kul! Får mig spontant att fundera på vilka fler "dolda" symboler man inte tänker på. - Utan att vara det minsta konspiratorisk, naturligtvis.

För övrigt anser jag att Lena torde vara den flitigaste kommentatorn, alla kategorier.

Magnus sa...

Har aldrig tittat så noga på bilden som nu. Man utgår ju liksom från att det bara är ett berg.

Ett annat exempel på saker man inte kan bortse från när man väl sett dem är pilen i FedEx-loggan.

Hexmaster sa...

Precis.

Hexmaster sa...

Hittepå-budskap är en hel genre, fast mindre rolig än den verkar (tycker jag). Det fina med denna är att alla sett Matterhorn hur många gånger som helst och ändå missat björnen - som nu är hur tydlig som helst. Visst är det skumt.

Anders Andarve har en del släktingar.