2011-03-31

The Way Back


Sławomir Rawicz bok Flykten från Stalins läger (det spökskrivna originalets titel The Long Walk) har jag nämnt tidigare. I en bloggpost jag kallade Påhittade böcker. För Rawicz historia är inte bara osannolik utan tyvärr osann. (Jag känner lite extra för denna eftersom jag en gång låtit mig halvluras.)

I korthet: Vid andra världskrigets början förs polsk soldat till sibirisk Gulag. Han och några medfångar rymmer och vandrar, utan utrustning eller förberedelser, 600 mil till Indien. Genom Gobi, över Himalaya. De ser snömän. Utöver sådana underligheter så framkom för några år sedan slutgiltiga motbevis i form av sovjetiska papper enligt vilka Rawicz inte flydde alls. (Ytterligare en tillkom 2009, när en annan polsk veteran påstod att historien var sann och hans. Jomen. Läs mer här.)

Nu har boken så blivit film. Gustaf Skarsgård är med. Hajade till när självaste National Geographic dök upp bland logotyperna, deras sponsring skulle kunna bero på de många, långa och mycket vackra naturscenerna (anar jag efter att ha kollat recensioner). Nåväl.

På tal om recensioner så verkar de i stort sett - undantag finns - ha varit bra på att nämna att boken knappast är inspired on a true story: "påstått verklighetsbaserade", "påhittad eller åtminstone överdriven" m.m. Gott så.


Walking the talk?, BBC 30 oktober 2006
Wikipedia: Sławomir Rawicz

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läste kommentarerna till BBC artikeln. Häpnadsväckande hur litet kommentatorerna bryr sig om vad som är sant och inte. Jag hade väntat mig mer av folk som läser BBC.

Sensemaker

Sarvi sa...

Men varför spelas huvudrollen av en ung Kjell Bergkvist? ;)

Lena Synnerholm sa...

Det vore intressant att läsa någon lista, på fel och uppenbara orimligheter. Om det finns mängder av sådana, räcker det med dom viktigaste.

Unknown sa...

Frågan är också vad som är falskt för att det inte hände alls, och vad som är falskt för att det hände någon annan. Jag har själv varken läst boken eller sett filmen, men att liknande vandringar har hänt, förvisso utan smömän, är inte allför otroligt jag skrev om filmen i höstas när den annonserades och om långflykter i (den ingifta) släkten. (http://ekorrhjulet.blogspot.com/2010/10/lang-promenad.html)

Hexmaster sa...

Att folk vandrat mycket långa sträckor är definitivt belagt. Vi har väl inte så få svenskar som gjort vägen från Sibirien m.m. Det mest speciella med den som Rawicz beskrev är att den gick från norr till söder, tvärs genom synnerligen ogästvänliga områden. Två veckor genom Gobi utan vatten, och sen över Himalaya utan förberedelser eller primuskök. Hm?

Verkligheten är tillräckligt fantastisk.

Lena Synnerholm sa...

Ursäkta, men vad menar ni med ”förberedelser”? Det ordet är mångtydigt för mej.

Hexmaster sa...

Förberedelser inför den långa vandringen såklart.

Lena Synnerholm sa...

Jag menade lite mer konkret, vilka "förberedelser" du tänker dej.