2011-06-30

Nazi-design

Bland övriga egenheter i bokutgivning ingår detta, att läsare och författare så ofta är så att säga ur fas. När Tredje rikets myter kommer ut i september har jag tillbringat snart två år med idén (detaljer i bloggposten Kronologi för en bok). Den text som jag gått igenom fler gånger än jag orkar tänka på, och förmodligen kan citera långa stycken ur ordagrant, är då ny, fräsch och oläst för er. Samtidigt som jag vid det laget är höggradigt involverad i nästa projekt (f.n. har vi muntligen kommit överens om inlämning i oktober) så förväntas jag att ställa upp och prata för detta ämne.

Men då är det väl bra att det är ett ämne som är så mångfasetterat, djupt och, otroligt nog, fortfarande intressant. Det är något att tänka på när man ska bestämma sig för vad man ska skriva om: är detta något man kan ägna år och tusentals timmar utan att kräkas på det? (Folk som ger ut dussindeckare vet jag inte hur de fungerar. Jag hade inte fixat det.)

Här är en fundering bland myriader, jag citerar mig själv:

SS uniformer är välkända: stiliga och svarta, med SS-runor och dödskallar. De har verkligen satt sig i det allmänna medvetandet, och gjort dem till en obligatorisk detalj i skildringar av Tredje riket, i synnerhet spelfilmer. Fram till 1932 hade SS samma uniform som SA, som de ju också var en del av; det är svårt att tänka sig att den bruna skjortan hade gjort samma lycka i Hollywood.

En mycket viktig del av nazismen, då som nu, är dess estetik, inte minst eftersom de var så duktiga på det. Fanan med hakkorset är verkligen oerhört skickligt utformad - kan politiskt symbolspråk bli mycket bättre? Jämför t.ex. med hammaren och skäran.

Och så SS-uniformerna. Här illustrationer ur Organisationsbuch der NSDAP (1937) som Kim E tipsade om när jag skrivit om Nazi-propaganda; en Rottenführer och Sturmbannführer kan se ut så här, samt två SS-loggor som nyfikna kan läsa mer om på sid 423.



Run-S:en är nästan lika väl valda som hakkorset: de är busenkla att rita upp och känna igen, de kan användas i olika sammanhang med olika varianter osv.

Var nu nazisterna världsbäst på utformningar? Det intrycket kan man få av de goda exemplen.

Här har vi en äkta brunskjorta, en SA-man (affisch för filmen S A Mann Brand). Det är denna uniformering som jag har svårt att tänka mig göra samma lycka i Hollywood. (Sen finns det förvisso fler faktorer som spelar in, som skillnaderna mellan SA och SS i uttagning, mentalitet m.m.)



Och så deras logotyp. Ja, vad ska man säga.

9 kommentarer:

Kurt sa...

När det gäller fascistisk design så kan man nog misstänka att en del inspiration kom från Mussolinis Italien.

Anonym sa...

En faktoid jag har hört i sammanhanget är att Coco Chanel skulle ha designat tyska armén alternativt SS uniform.

Sensemaker

Lena Synnerholm sa...

Jag har äst att SA-uniformen, från början var en ökenuniform. Dom var gjorda för att användas, i Tyska Sydvästafrika (Namibia). Tyskland förlorade alla sina kononier, när det förlorade Första Väldskriget. På så sätt var fanns en massa ökenuiformer, som inte längre behövdes. Nazisterna köpte senare upp dom, och använde som SA-uniformer. Dom designades inte för syftet, om någon tror det.

Anonym sa...

Så har jag också läst -i Bra Böckers världshistoria tror jag. Det finns alltså inte någon djupsinning färgsymbolik i valet av brunt för brunskjortorna. Det var helt enkelt uniformer som reades ut.

Sensemaker

Hexmaster sa...

Jodå, jag känner till uppgiften. Jag vet inte om den stämmer.

"En uppgift gör gällande att de första skjortorna utgjorde ett överskottsparti av khaki-färgade uniformer som egentligen skulle till Afrika, i vilket fall den bruna färgen ju skulle ha varit en ren slump. Kanske det i så fall fanns en koppling till Hermann Göring och hans far Heinrich, som var guvernör i Tyska Sydvästafrika, nuvarande Namibia? - Inte vet jag. Men tanken är fascinerande."
faktoider.nu: Brunskjortor

Uppgiften om Coco Chanel var intressant eftersom den verkar vara en hopblandning av hennes misstänkta medlöperi och Hugo Boss insatser - jfr annons från 1933.

Magnus sa...

Apropå dödskallarna:
http://www.youtube.com/watch?v=JEle_DLDg9Y

Anonym sa...

"Uppgiften om Coco Chanel var intressant eftersom den verkar vara en hopblandning av hennes misstänkta medlöperi och Hugo Boss insatser."

Så har jag också tolkat faktoidens ursprung. Rörande brunskjortor kan jag gräva fram sidnummer från Bra Böckers Världshistoria där påståendet förekommer.

Sensemaker

Lena Synnerholm sa...

Jag tvivlar starkt på att det var någon konstnärlig person, som designade SA:s symbol. Vet man överhuvudtaget, vem den personen var?

Anonym sa...

"Och så deras logotyp. Ja, vad ska man säga. "

Jag antar att det är den konstiga svart-vita grukan till höger om brunskjorte-fanbäraren. Jag vet vad man ska säga. Amerikanerna har ett utmärkt uttryck för denna situation: "den ser ut som om den var designad av en kommité".

Sensemaker