2012-06-29

Shortcut.nu

Den här historien är det säkert flera av er som känner till bättre än jag. Inte har jag hittat så mycket uppgifter om den heller. Den är betydligt mindre uppmärksammad än liknande historier som Lunarstorm.


Shortcut eller Shortcut.nu var ett sånt här community - Facebook före Facebook. Sådana finns det massor av än idag, i skuggan av den stora. Inte för att det bekymrar alla. Men på Shortcut har man nog aldrig kommit över att man en gång var en av de största samlingsplatserna för folk i karriären, med tiotusentals trogna medlemmar, egen tidning och allt vad det var.

Den hade flera Facebook-liknande egenskaper. En var kompis-systemet, en annan klubbarna (som sidor/grupper kallades) där man diskuterade olika ämnen. Många av dem var oerhört aktiva, ordnade träffar i verkliga livet m.m. Jag har för mig (inte lätt att komma ihåg sånt här alla gånger) att åtminstone ett par av mina Facebook-kontakter stammar från den här tiden - när kan det ha varit, 2004 eller så? - trots att jag aldrig var någon särskilt flitig shortcuttare.

Sen lade de fällben för sig själva också. En klunsig utformning blev efter en (mycket försenad) omarbetning ännu värre, och fick folk att gå i strömhopp till den uppseglande konkurrenten.

Jag vet inte hur deras verksamhet ser ut idag. Det förefaller att vara vilken käck karriärssajt som helst, med ett sporadiskt nyttjat forum - klubbsidan blir jag så generad av att jag inte vill länka till den. Av nätverkets tidigare liv märks inte mycket.


Karriärnätverket Shortcut.nu


1 kommentar:

Ingrid EM sa...

Jag var mycket aktiv i Shortcut innan de, som du sade, lade fällben för sig själva. Alla mina bästa vänner utom en har jag träffat via Shortcut. Min älskade make hittade jag också där. Facebook är ett substitut men har inte alls den funktionalitet som forumet och klubbarna i Shortcut hade. Det är trist men jag är glad att jag hann få ut det bästa ur nätverket innan det tog död på sig självt.