2012-10-07

Hur jag hittar allt

Jag har fått frågan förr, men särskilt ofta om den senaste boken: Var hittar jag allt?

Beträffande just Blindspår är flera av de minst sagt förlegade vetenskapliga teorierna någorlunda allmänt kända. Som kanalerna på Mars, Lysenko och Västgötaskolan. Andra stötte jag på i andra sammanhang.

Att man kunnat köpa äkta mumie på apotek började som ett tips från John Houdi i Skeptikerpodden #39). Den bisarra historien om den "bosniska pyramiden" var jag med på från första början tack vare en tråd i forumet Skalman, Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina? som startades redan i oktober 2005 när "nyheten" var helt färsk.

Ett par hittade jag på den finfina samlingssidan Wikipedia: Obsolete scientific theories. Som Rain follows the plow enligt vilken jordbruk leder till ökad nederbörd, eller den fantastiska idén om en Open Polar Sea - att Arktis ingalunda är kallt och täckt med is, utan milt eller åtminstone ljummet och isfritt.

Den sistnämnda kände jag mig tvungen att dubbelkolla - har någon satt ihop ett avancerat skämt på Wikipedia? Men icke så. Idén förekom på riktigt, och fick verkliga människor att riskera och förlora sina liv och andras.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har ett par påstående som du kanske kollat. Avlider singlar långt tidigare än de som lever i förhållanden? Kan för lite sex i ungdomen göra män skalliga?

Lena Synnerholm sa...

Skallighet beror på en ärftlig potential, i kombination med testosteronpåverkan. Spelar sexuell aktivitet något roll, för hur mycket testosteron en man producerar?