2013-02-28

Före dataspelen

These electromechanical games are incredible contraptions, using every kind of trick -- projections, spinning drums, remotely articulated models, whirring discs, mirrors, lights -- to give the illusions of speed, action, explosions, distance, and more. Looking at them, it's amazing they worked so well in such a high-abuse public environment. These are real engineering gems, long gone, and very rare now.
- BoingBoing: Electro-Mechanical Arcade Games

Före dataspelen fanns elektromekaniska spel. Några är välkända än idag, framför allt flipperspelen. Men dessutom fanns det en rad andra spel. Idag är det svårt att se dem som annat än mekaniska versioner av dataspel, trots att det snarare är tvärtom. De bästa spelen är ingenjörskonst av högsta klass. Hur de var att spela är omöjligt att avgöra för någon som inte var med. En del kanske skulle hålla måttet än idag?

Flera årtal är mer ungefärliga än exakta. Månne osäkerheten reflekterar det betydligt mindre intresset för den här sortens spel än för dataspelen?

Americoin Junkyard (1976)
Du styr en kran, liknande en sån som finns i varuspel, och "källsorterar" leksaksbilar. Detta spel har jag sett en enda gång för oerhört länge sedan. Jag tvivlade så smått på mitt synminne innan jag hittade beläggen.



Sega Motor Champ (1973)
Tävla på motorcykel mot fyra andra. Det här ser totalt omöjligt ut. En bit in i videon får man se mekanismen.



Jet Rocket (1970)
En flygsimulator där man flyger fram över landskapet och skjuter på markmål. Jag hade inte trott det om jag inte sett det. Spelet är tyvärr svårfilmat men man får även en glimt av mekanismen.



S.A.M.I. (1970)
Halvvägs in får vi se spelet i aktion. Hur har de lyckats få till raketer som flyger genom luften? (Det liknande spelet Missile har ännu snyggare raketer.) Lite längre fram ser man spelet i nedsläckt "natt-läge". Explosionerna från de träffade planen lyser tillfälligt upp landskapet.



Tommy Gun (1941)
Ett shoot-em-up från kriget! Fantastisk steampunk. (Det påpekas att USA inte ens hade dragits med i kriget när spelet lanserades.) Vi får en lite mer teknisk genomgång av han som försatt det hela i spelbart skick -- bara en sån sak som att han fiffade till "skärmen" med Photoshop. De hakkors som nämns lyckas jag dock inte få syn på.

Inga kommentarer: