2014-05-28

Spelade vikingarna kubb

"KUBB is an ancient game which has been played in Scandinavia since the time of the Vikings."

Det är ett bra tag sedan jag senast frågade om kubbens ursprung. Nu kom jag mig för att dokumentera påståendena från åtminstone en tillverkare, och även skriva till dessa och fråga efter källor.

Få se vad de levererar. Eller om. Några särskilda förhoppningar har jag inte, och det beror inte bara på den hornhjälmade vikingen på förpackningens framsida.

Uppdaterat: Fick ett sorts svar.


"Texten på vår kartong ska inte ses som fakta. Vi har hämtat det från vandringsägen om att man spelade med vedklabbar. Men någon källa kan jag inte presentera."

- Sandra Sandin, "Marketing manager" på Bex Sport

1 kommentar:

Linda sa...

http://www.wisconsinkubb.com/resources/Kubbnation/2015_Magazine/2015%20Kubbnation___Final.pdf