2016-03-21

Lördagsfråga 404: Inte Disney

  1. Ну, погоди! "Vänta bara!" är en rysk tecknad film vars första avsnitt släpptes 1969. Handlingen utgörs av en varg som vill fånga en kanin. Stilen är åtminstone delvis mycket lik ett västerländskt bolags. (Men vi lär aldrig få se Stora Stygga Vargen med en cigg.)
  2. Shijingshans nöjespark utanför Peking bekymrade sig inte det minsta om upphovsrätter av alla de slag. Här kunde man stöta på figurer och scener från en rad olika filmer från en rad olika bolag. Numer har parken av-Disneyfierats m.m.
  3. Buratino är en rysk version av Pinocchio. Det är lite svårt att klassificera figuren; likheterna är uppenbara, men det är skillnaderna med. Författaren heter förresten Aleksej Tolstoj och var avlägset släkt med Lev.
  4. När Lejonkungen kom 1994 dröjde det inte länge förrän folk hittade flera och påfallande likheter med en japansk tecknad tv-serie från 1960-talet: Kimba the White Lion. Hur det hela gick till verkar aldrig ha blivit kartlagt; sammanträffanden, omedvetna lån, eller medvetna stölder..? (Det ska dock påpekas att Lejonkungen är så oerhört mycket bättre gjord att likheterna känns mindre när man tittar på filmen/programmen.)
En lördagsfråga där den gemensamma nämnaren är något de inte är skulle kunna bli problematisk ... Men det är något visst med Disney som gör att det ändå funkar. Joakim E satte den utan vidare.

4 kommentarer:

Christian_Henriksson sa...

Räknas inte mitt svar? :(

Hexmaster sa...

Du föreslog Disneyfilmatiseringar vilket var just vad det inte var.

Joakim E sa...

Med tanke på Christians formuleringar om alternativa slott och ryska filmatiseringar antog jag att han redan knäckt den röda o-Disneytråden. Det hade jag också gjort, oberoende, men han sade, eller i alla fall antydde, det först så jag är högst tveksam till att jag ska få den här! Förresten var min kommentar inte ens ett försök till ett svar: jag antog att nämnaren var mer intrikat än bara "inte Disney". Men du har onekligen en poäng i att temat fungerar.

Christian_Henriksson sa...

Jag köper att min formulering var lite i vagaste laget - jag var inte så där särskilt säker - så ta du äran! :)