2017-10-16

Lördagsfråga 484: Sparvar

  1. En ung Édith Giovanna Gassion. Senare skulle hon börja uppträda, varvid hennes scenskräck och ringa längd renderade henne artistnamnet piaf, "sparven".
  2. Hans Sperling och Martin Beck, spelade av Dieter Pfaff och Peter Haber. De tyska Sperlingfilmerna verkar vara nästan lika många som de svenska Beckfilmerna. I ett par av de senare träffades de två.
  3. Den klassiska Disney-attraktionen Pirates of the Caribbean på Shanghai Disneyland. Den första PotC öppnade på original-Disneyland 1967. Långt senare fick man idén att göra en film av något så udda som en attraktion på ett nöjesfält... I dagens tappningar har givetvis en lätt igenkännlig Jack Sparrow en framträdande roll.
  4. Olga Korbut, "sparven från Minsk": Före henne var elitgymnastik mest elegans. Från och med henne var elitgymnastik mycket mer teknik.
En fransk, tysk, amerikansk och vitrysk sparv. Den knep Pölsa Dum med en så subtil ledtråd att undertecknad så när missade den.

1 kommentar:

Pölsa Dum sa...

Ja, ja, jag förstod piken fast den var fin som ett vänerblock, och visst: något mindre subtilt än att svara med latinska släktesnamnet är svårt att finna, det erkänner jag villigt.

Nu var här ett liv och ett kiv i lördags, omfattande min brorsdotter Astrid, två kattungar och en fidget spinner, så jag fick fatta mig kort och torrt och raskt koppla ner mig.