2018-04-19

Överraskande om källkritik på vetenskapsfestivalen

Ingen lördags- eller ens torsdagsfråga, men väl en av bilderna ur min föreläsning om källkritik. På vilka sätt har dessa bilder bäring på ämnet? Diskutera.
I tider av fake news, sociala medier och en aldrig sinande ström av privata bloggar sägs det att det är viktigt att anlägga ett källkritiskt perspektiv när man letar information. Men vad är källkritik egentligen? Hur vet man om den information man hittar är korrekt? Peter Olausson, ordförande i Vetenskap och Folkbildning, kommer att presentera ämnet källkritik och berätta varför det är viktigt att tänka sig för innan man trycker på "Dela"-knappen.
- Vetenskapsfestivalen: Vikten av att vara källkritisk

Att källkritik tas upp på Sveriges överlägset största vetenskapsfestival är inte förvånande, tvärtom. Överraskningen ligger i att jag i morse inte visste om att jag nu kl 17 ska prata på Pedagogen (Grönsakstorget), sal AK2 136 (en trappa ner från entrén). Men ibland får ordinarie föreläsare förhinder och när jag händelsevis hade möjlighet så var det ju bara att plocka fram en dragning jag har liggande.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bah, det var väl inget.

För en sådär 10 år sedan skulle min dotters klass på skolutflykt till ett medeltida slott. De behöver en förälder till hjälp så att inga ungar springer bort, trots att de var typ 10. Jaja, jag anmäler mig frivilligt. Dagen kommer och vi far med inhyrd buss till slottet ifråga. Lärarinnan har strulat till det så det kommer ingen guide. Det fanns bärbara audiosystem men då på språk som huvuddelen av ungarna inte begriper. Jag sade inte 'Jag tar befälet' men det gjorde jag. Jag improviserade fram en guidad tur på ett slott jag inte sett tidigare. Hur tar man sig in i ett slott? Barn 1 'klättrar över'. Bra, hur gör man det? Barn 2 'stegar' bra, hur gör de som är i borgen för att stoppa? Senare, varför är skottgluggarna 'V' formade på insidan? Och så där höll jag på i någon timme. Lärarinnan stod och gapade. Till saken hör att jag är gammal officer, nördigt intresserad av militärhistoria och som dessutom något år innan läst https://archive.org/details/annalsoffortress00violuoft
Jag inbillar mig att det fanns en förälder på den ganska stora skolan som kunde gjort detta. Mina 15'.

MVH

Hans

Anonym sa...

Vad har räknemaskinen med källkritik att göra?

Hexmaster sa...

Hans: Nej, det här var ingenting, eftersom det var en dragning jag gjort och hade färdig i datorn, säger presentationen med hjälptext. En fullt ut improviserad dragning som din har jag ännu inte fått anledning att försöka mig på!

Räknemaskinen syftar på Ultra, den absolut topphemliga underrättelsetjänst som försåg de allierade med dechiffrerade tyska meddelanden. Hemligstämpeln lyftes inte förrän 30 år efter kriget, vilket innebär att varje tidigare skildring av andra världskriget saknar den detaljen. Det är ett exempel på hur det så kallade närhetskriteriet - ju närmare händelsen din beskrivning är, desto bättre - kan sättas ur spel, vilket är nog så vanligt när det gäller just krig.